onsdag 10. oktober 2012

Rødbeter

Rødbeter - sunt & godt

 Noen fakta om rødbete
 - den glemte grønnsaken
Hvis du spiser rikelig med rødbete minsker sjansene for at du får blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag.

   
Bare DET er grunn nok til å spise nettopp denne rotgrønnsaken litt oftere.  


   Rødbete kommer opprinnelig fra Sør- og Vest-Europa, og den har vært dyrket i mer enn 3000år. Både blader og rotfruktene har blitt brukt som grønnsak og medisin. Den er veldig rik på folsyre og inneholder mye mineraler særlig jern, kalsium, magnesium og kalium.


Rødbeter skal kokes med skallet på for å beholde fargen. Hvis de skrelles før tilberedning vil de endre farge, selv har skrubbing vil ødelegge skallet å gjøre at mye av de fine næringsstoffene som sitter rett under skallet vil forsvinne ut i kokevannet.


Rødbetene inneholder store mengder folsyre, 100gram dekker over halvparten av dagsbehovet. Folsyre er særlig viktig for gravide i første del av svangerskapet, for å forebygge ryggmargsbrokk.


Den høye mengde folsyre i rødbeter er også en av hovedårsakene til at regelmessig bruk av rødbeter reduserer risiko for hjertekar sykdommer. Det skylles at rikelig med folsyre i kosten vil redusere mengden homocystein i blodet.

Høyt homacystein nivå i blodet gir betydelig økt riskiko for hjerte kar sykdommer og også økt risiko for utvikling av alzheimers sykdom. Rødbeter er også rik på fiber og har som mange andre grønnsaker en gunstig effekt på blodets fettsammensetning.

 Rødbeter reduserer totalkolesterolet og særlig LDL kolesterolet som er det farlige kolesterolet. Det er også andre nyttige plantestoffer i rødbeter, flavonoider,betalainer og karotenoider som gjør at åreveggene blir mindre ”klebrige”og ikke så lett blir forkalket. Rikelig og regelmessig bruk av rødbeter vil derfor også bidra til å forebygge blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag.





Så det ingen grunn til å IKKE spise rødbeter hvertfall:)
Jeg skal bli mere bevisst på den, å spise den mer regelmessig.
Spiser du rødbeter? Hvordan tilbereder du den? 

God kveld & god natta fra Malin :)

5 kommentarer:

  1. Jeg er veldig glad i rødbeter, men har aldri spist dem i annen form enn de på glass. Har faktisk ikke tenkt på det en gang, men nå ble jeg inspirert til å prøve! :-)
    Hvor kjøper du dem? Synes ikke jeg har sett dem i hylla på vanlig matbutikk?
    Klem

    SvarSlett
  2. Vet du forresten at du har ordbekreftelse på kommentarfeltet ditt? Det gjør det litt vanskelig å kommentere, i hvert fall fra mobil. Tror blogger har begynt å sette det opp automatisk når man lager ny blogg. Ble akkurat gjort oppmerksom på at jeg hadde det selv, og jeg har ikke satt det opp :-P

    SvarSlett
  3. Ja, jeg ble egentlig litt inspirert til det fra Nederland. Der er det like vanlig som gulerøtter er her.
    De er å finne i butikken ved grønnsakene nå på høsten... ellers på året vet jeg ikke.... siden jeg heller ikke har vært det bevisst.

    Det med kommentar ordrebekrefelse er nytt for meg... hvordan fikser jeg det da?

    Smask fra meg;)

    SvarSlett
  4. Jag är inte så förtjust i rödbetor, har
    provat att koka, i ugn och att riva. Men
    dom har en väldigt fin färg och är nyttiga.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  5. Ja, det er jo smaksak..:)
    Men er jo ille sunt, så vi spiser det regelmessig, og ungene spiser det også lett nå:)
    Så det er jeg glad for;)

    Klem Malin

    SvarSlett